Rödbetspaj

 
 
 
 
Provade på att göra en rödbetspaj ikväll från ett recept jag klippte ut ur en tidning för inte så länge sedan!
Jag har aldrig vart riktigt förtjust i rödbetor men den blev faktiskt riktigt god!
Jag skriver receptet ifall någon skulle vara sugen att prova!
 
 
Rödbetspaj för 6 personer

4 färska rödbetor(ca 500g)
2 dl gräddfil
1 ägg
1/2 msk honung 
4 dl riven lagrad ost
1/2 tsk torkad timjan
1/2 dl rostade solrosfrön ev färsk timjan till garnering
salt, peppar
 
Pajdeg:
150g rumsvarmt smör
3 1/2 vetemjöl
2-3 msk vatten
 
Gör så här:
 
1. Koka rödbetorna mjuka med skalet kvar, ca 45 min.
Spola sedan i kallt vatten.
 
2. Pajdeg:
skär smöret i tärningar.
Blanda mjöl och smör till en smulig massa, gärna i en matberedare.
Tillsätt vattnet och jobba snabbt ihop till en deg.
 
3. Tryck ut degen i en form, ca 24 cm i diameter(eller avlång 10x30)
Låt degen gå upp ca 4 cm på kanten.
 
4. Nagga botten med en gaffel och ställ in i kylen i 30 min.
 
5. sätt ugnen på 200 grader.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 min.
 
6. Blanda gräddfil, ägg, honung, ost, timjan, 1 krm salt och 1/2 tsk peppar i en bunke.
 
7. Fördela rödbetsskivorna i pajskalet, täck med fyllningen. 
Ställ in i mitten av ugnen 30-40 min eller tills pajen fått fin färg
 
8. Strö över solrosfröna vid servering och garnera med gärna med färsk timjan.
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Fyfan så gott det såg ut!! Kanske ska göra en amerikansk rödbets paj hahahaha

Svar: Ja det tycker jag verkligen du ska göra hihi
gabriella öhrn

2014-10-29 @ 03:32:51
URL: http://wwwww.malincecilia.se
Postat av: Annellisaa

Ser gott ut i alla fall

Svar: Det var det verkligen!
gabriella öhrn

2014-10-29 @ 16:09:04
URL: http://annellisaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: